HLÍDAČ SHOPŮ: VĚTŠINA E-SHOPŮ POČÍTÁ SLEVY Z DOPORUČENÉ CENY

Většina internetových obchodů stále v rámci tradiční akce Black Friday vypočítává slevy z doporučené maloobchodní ceny. Některé velké e-shopy ale letos začaly zlevnění uvádět z referenční ceny, tedy z takové, za kterou prodávaly zboží před akcí. Slevy v rámci černého pátku neboli Black Friday, který připadá na dnešek, se týkají většinou jednoho až dvou procent nabízeného zboží. V případě větších on-line obchodů to znamená asi deset tisíc produktů. V tiskové zprávě to dnes uvedl Jakub Balada, z českého startupu Apify, který spolu s TopMonks a Keboola stojí za nástrojem Hlídač shopů.

E-shop Alza.cz se při letošním Black Friday podle Balady prakticky drží výpočtu slevy, který bude od roku 2022 evropským standardem. Uvádí tedy reálnou výši slevy počítanou proti nejnižší ceně, za kterou mohli zákazníci daný produkt na Alze v uplynulém měsíci koupit. „Na své výpočty si od nás dokonce nechali udělat audit a některé své slevy podle něj opravili. Takže například zboží, které bylo v ‚ochutnávce‘ před Black Friday zlevněno, se teď během Black Friday akce jeví jako dražší. Odráží to realitu. Před měsícem jste ho zkrátka mohli výjimečně koupit levněji,“ vysvětlil Balada.

Podobnou metodiku využívá podle něj dále například internetový obchod CZC.cz, který slevu staví vedle prodejní ceny těsně před akcí. „Těším se na okamžik, kdy zmizí reklamy lákající na slevy až 80 procent, které ve skutečnosti znamenají minimální slevu v řádu procent oproti obvyklé ceně zboží v daném e-shopu,“ dodal Balada.

Mnoho expertů před zahájením Black Friday spotřebitele vyzývalo ke kontrole jednotlivých nabídek u jiných prodejců. Na webu Hlídač shopů si mohou lidé ověřit vývoj ceny, je na něm i tabulka s počty zlevněného zboží v různých e-shopech. Nástroj podle Balady letos používá na 20.000 lidí.

U některých internetových prodejců byly v minulých letech odhaleny klamavé obchodní praktiky, kterými se zabývala Česká obchodní inspekce.

Společnost Shoptet, která je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro tvorbu a správu internetových obchodů, předpokládá, že do letošního Black Friday se zapojí přes 550.000 českých zákazníků. Jejich útraty by mohly proti loňsku vzrůst o čtvrtinu a poprvé přesáhnout miliardu korun.

Zdroj: ČTK