SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ – NÁKUP VÁNOČNÍCH DÁRKŮ PŘES INTERNET

Tisková zpráva ze dne 29.11.2021

Nejkrásnější svátky v roce jsou již doslova za dveřmi. Přípravy na vánoce jsou v plném proudu, jakož i snaha sehnat ten nejlepší vánoční dárek, který by naše nejbližší potěšil. Letos se díky pandemii a obavám z opětovného uzavření obchodů tradiční předvánoční nákupní shon uspíšil a ve značné míře se přesunul do virtuálního světa. Bohužel se tomuto trendu přizpůsobili nejen mnohé kamenné obchody, které si zřídily také online prodej, ale i nejrůznější nepoctiví prodejci, a ne všechny e-shopy jsou tak bezpečné.

 Jak chytře nakupovat online…

Většina spotřebitelů má již s nákupem přes internet osobní zkušenost a současná náročná doba tomuto způsobu nákupu učí i ty ostatní. Pojďme si tedy připomenout základní pravidla, které bychom měli při online nákupu dodržovat, abychom se vyhnuli zbytečným problémům.

Jednou z nejdůležitějších věcí je hned první krok a tím je správný výběr e-shopu, kde se chystáme nakoupit. Vzhledem k velkému počtu falešných e-shopů působících v online prostředí je obezřetnost zcela na místě. Na první pohled se seriózní e-shopy od těch problematických bohužel  příliš neliší. Dobře vypadající stránky se spoustou obrázků lze dnes vytvořit poměrně snadno. Jak je tedy lze nejlépe rozpoznat? Čím víc informací se budete snažit o e-shopu zjistit, tím více eliminujete případné riziko spojené s problematickým nákupem.

Které indicie nám mohou napovědět, zda je e-shop skutečně seriózní?

  • Údaje o provozovateli. Za velmi nedůvěryhodné se považuje to, pokud obchodník ve svých kontaktech nezveřejňuje oficiální název, adresu sídla a IČO. Tento údaj přitom totiž musí na svém webu uvádět ze zákona. I kdybyste měli štěstí a zboží z takového e-shopu by vám bylo doručeno, při chybějící identifikaci prodejce, nebudete mít kam vadné zboží vrátit, případně kde uplatnit reklamaci.
  • Obchodní podmínky. Na stránkách e-shopu rovněž nesmí chybět obchodní podmínky, informace o dopravě, platbě a postupu při případném vrácení zboží nebo reklamaci. Pokud s některým ustanovením obchodních podmínek nesouhlasíte, raději se poohlédněte po jiném prodejci.
  • Příliš nízké ceny, nebo prodej sortimentu, který už není v prodeji. Nízká cena za módní a značkové zboží je vždy podezřelá. Raději v tom případě nevolte platbu předem, je lepší připlatit si za dobírku. Pečlivě si e-shop prověřte i pokud  tuto možnost platby vůbec nenabízí!
  • Recenze zákazníků. Existují servery, které sbírají recenze zákazníků.  Tyto užitečné informace vám mohou pomoci ověřit důvěryhodnost e-shopu. U nedávno založených e-shopů, bez dostatečného počtu recenzí zákazníků, buďte obezřetní. Pokud má e-shop větší množství negativních recenzí, pak raději nespoléhejte na to, že Vám se nic podobného nepřihodí.
  • Platba. U neověřeného e-shopu raději zvolte platbu na dobírku. Pokud se rozhodnete platit platební kartou, dodržujte všechna opatření a údaje z karty vkládejte pouze na zabezpečené stránky. Není od věci mít vhodně nastaveny limity pro platby na internetu tak, abychom minimalizovali rizika případného zneužití.

Česká obchodní inspekce průběžně aktualizuje na svých stránkách seznam rizikových e-shopů. Zde si můžete daný e-shop prověřit. Téměř každý den na něm přibývají další adresy. Tento seznam tak nikdy nebude úplně kompletní.

Přebírání zásilky

Zboží jsme zdárně objednali a dokonce jsme obdrželi zprávu, že je již na cestě, ani teď neupusťme od své ostražitosti. Je potřeba být opatrný také při přebírání zásilky od dopravce. Vždy zkontrolujte neporušenost obalu. Pokud je balík poškozen, zboží raději nepřebírejte a kontaktujte prodávajícího. Vyhnete se tak případným dalším problémům.

Odstoupení od smlouvy

Online nákup na internetu je specifický tím, že si nemůžeme předem zboží prohlédnout a ani vyzkoušet. Jsme-li s výběrem zboží spokojeni, je vše v nejlepším pořádku. Ovšem co dělat v případě, že po doručení zboží zjistíme, že neodpovídá naší představě?

Většina spotřebitelů nakupujících na internetu již dnes ví, že mají právo od smlouvy uzavřené přes internet odstoupit bez udání důvodu. Lhůta činí 14 kalendářních dnů a běží od převzetí zboží.  Pozor! Od smlouvy ale musí odstoupit kupující, nemůže tak učinit obdarovaný, pouze pokud by byl kupujícím k tomuto úkonu zplnomocněn. K odstoupení můžete využít vzor na odstoupení, který by vám měl prodávající spolu s poučením předat. Zboží samozřejmě musíte prodávajícímu v pořádku vrátit. Ten je povinen vrátit nejen samotnou cenu, kterou jste za zboží zaplatili, ale i náklady na poštovné a balné, které nám původně naúčtoval. Pozor doba na rozmyšlenou je určena pouze na vyzkoušení zboží, stejným způsobem, jakým bychom si jej mohli vyzkoušet v kamenném obchodě. Tato lhůta rozhodně neslouží k tomu, abychom zboží  používali.

Nákupy v kamenných obchodech

Možnost odstoupení do 14ti dnů bez udání důvodu a bez sankce má spotřebitel pouze v případě nákupu na dálku. Pokud si dárky zakoupí v tzv. „kamenné prodejně“, nemůže se domáhat možnosti vrácení zboží ve lhůtě 14 dní. V dnešní době však velká část obchodníků, zejména velkých nákupních řetězců dává před Vánoci spotřebitelům možnost zboží po Vánocích vyměnit či dokonce vrátit. Pokud si tedy nejste jisti, zda kupujete vhodný dárek, či velikost, zamiřte do obchodu, který vám v tomto vyjde vstříc nad rámec jeho zákonných povinností. 

Vánoce na úvěr?

Všichni se snažíme udělat svým nejbližším na Vánoce co největší radost a dopřát jim bohatého ježíška. V mnoha rodinách ale proto zavládne nervozita, zejména když nevycházejí peníze na vše, co si naši blízcí přejí a co jim chceme pořídit. Proto každoročně řada spotřebitelů tuto situaci řeší za pomoci nejrůznějších půjček, úvěrů, nákupů na splátky a to bez dostatečného uvážení, co takováto smlouva pro ně a jejich rodinný rozpočet do budoucna bude znamenat.

Důležité je vždy dobře zvážit svoje finanční možnosti! Inzeráty a nabídky, kterými se to teď před Vánoci jen hemží, se spotřebitelům snaží namluvit, že půjčit si na Vánoce je vlastně nejlepším řešením všech problémů. Lidé tak snadněji podléhají vidině bezstarostných Vánoc. Pak ovšem přichází leden a kruté vystřízlivění. Právě neschopnost dostát svým finančním závazkům je největším rizikem každé půjčky. Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. obecně nedoporučuje řešit nákup Vánočních dárků prostřednictvím úvěrů. V případě, že půjčka je nevyhnutelná, např. je nutná na nákup nezbytného vybavení domácnosti, doporučujeme vždy vyhledat ověřenou společnost. Poskytovatelé úvěrů mají ze zákona povinnost při žádosti o půjčku ověřovat úvěrovou historii a úvěruschopnost potenciálního klienta. A tak je možné, že poskytovatel žadateli půjčku nakonec zamítne, pokud má pochybnosti o jeho možnostech své závazky hradit. Takovéto zamítnutí by měl brát spotřebitel vážně a neriskovat případné další problémy půjčováním od subjektů, které k takovéto činnosti nemají oprávnění.

Kontakt:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :

Ostrava: tel. Po: 11 – 16 hodin, út: 11 – 16 hodin, čt: 9 – 12 hodin, tel. 596111252, 606 382 280

Bohumín: Každý Čt: 13 – 16 hodin, tel. 723 692 166
Český Těšín: St: 11 – 15 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 602722584
Frenštát p. R.: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 607398511
Bruntál: St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 605 801 362
Nový Jičín: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 607398511
Opava: St: 11 – 15 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Frýdek–Místek: St: 11 – 15 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723692166

Olomouc: Pá: 8.30 – 11.30 hodin – každý první a třetí pátek v měsíci, tel. 605801362
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 607398511
Zábřeh: Čt: 12.30 – 15.30 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 602722584
Přerov: Út: 12 – 16 hodin – každé 2. a 4. úterý v měsíci a 2. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin (po předchozím tel. objednání tel. 723692166)

Kroměříž: St: 11 – 15 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 602722584
Uherské Hradiště: St.11 – 15 hodin každou třetí středu v měsíci, tel. 602722584
Rožnov p.R.: Čt.12 – 16 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 607398511
Valašské Meziříčí: Po: 12.–16 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel. 607398511

Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 608722582
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606382280

Brno: Po: 10 – 14 hodin – každé první a třetí pondělí v měsíci, tel. 606382280, 606130894
Břeclav: Čt: 10 – 14.30 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 606382280
Liberec: St: 12 – 16 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607922405
Děčín: Út: 12 – 16 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607922405, 773772683

Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.