CHTĚJTE INFORMACE O PODMÍNKÁCH VRÁCENÍ OBLEČENÍ, KTERÉ SI NEMŮŽEME VYZKOUŠET, JEŠTĚ PŘED NÁKUPEM

Od minulého týdne se dostaly v rámci postupného rozvolňování přísných pravidel kvůli pandemii na řadu i kamenné obchody s oblečením. Přesto, že po celou dobu mohli spotřebitelé nakupovat na dálku v e-shopech z pohodlí domova, ne každému tato forma vyhovuje. Někteří z nás si raději prochází obchody, kochají se barvami, vybírají nejen očima, ale i dotekem, rozhodují se i podle toho, zda je jim materiál, z něhož je oděv vyrobený, příjemný. A ruku na srdce, řada spotřebitelů si libovala, že odpadne případná starost s vrácením nevyhovujícího zboží z důvodu výběru špatné velikosti nebo střihu. Následné odeslání zpět internetovému prodejci je totiž mnohdy spojeno s dalšími překážkami navíc (s delší dobou zpět vrácení peněz, frontami na poštách, o falešných e-shopech ani nemluvě). Všichni, kteří neradi kupují „zajíce v pytli“ se zkrátka zaradovali, že se již budou moci od minulého pondělí vydat do obchodů s oblečením a nakoupit si dle zvyklostí.

To, že v obchodech se musí dodržovat hygienické zásady, jako vstup s rouškou, povinné rozestupy a u vchodu dezinfekce a rukavice to každý kvituje. Ovšem to, že si oblečení v obchodech nebudeme moci před zaplacením vyzkoušet, nad tím kroutili hlavou jak obchodníci, tak zákazníci. Média zaplavily rozhovory se zástupci řetězců s oblečením, že zákazník si jednoduše vyzkouší oblečení až doma a v případě, že mu zboží nevyhovuje např. z důvodu špatné velikosti nebo střihu má možnost jej jednoduše přijít vrátit. Vrácené zboží pak bude dáno na 3 dny do tzv. karantény a až pak zpět do prodeje.

Tady je však třeba spotřebitele upozornit, že zákonná povinnost obchodníka přijmout zboží zpět bez udání důvodu platí pouze v případě nákupu na dálku, stejně jako zákonem daná povinnost obchodníka vrátit peníze do 14 dnů spotřebiteli zpět. Zákaz zkoušení oblečení na tom nic nezměnil. Prodejce si tak může pro vrácení oblečení nikoliv v rámci reklamace, ale bez udání důvodu nebo z důvodu, který ke klasické reklamaci neopravňuje, stanovit podmínky, za kterých oděv zpět přijme (např. nenošené, neprané, s originální visačkou…). Stejně jako při běžném režimu prodeje v kamenných obchodech je i za současného stavu, kdy je zkoušení oblečení zakázáno, ponecháno na rozhodnutí obchodníkovi, zda a jakou lhůtu spotřebiteli pro případné vrácení zboží zákazníkovi poskytne.

Spotřebitelům doporučujeme informovat se ještě před zaplacením zboží za jakých podmínek a do jaké doby může přijít oblečení vrátit zpět do obchodu.

Zajímat by se měl také o to, zda mu bude vrácena finanční částka ihned při vrácení zboží, později nebo mu bude částka vrácena formou poukázky pro další nákup. Ani pro vrácení peněz v tomto speciálním případě totiž nejsou daná žádná závazná pravidla a záleží na každém obchodníkovi, jak se rozhodne postupovat.

Pravidla pro reklamace zůstávají nezměněna

V případě výskytu vady zboží jsou pravidla pro reklamace nezměněna. V případě reklamace spotřebitel udává jednu ze čtyř možností způsobů vyřízení a prodávající má max. 30dnů na vyřízení této reklamace, včetně případného vrácení peněz.

Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.