SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA, z.s. RADÍ – CO JE PHISHING A JAK SE MU BRÁNIT?
Tisková zpráva ze dne 27. 8. 2020
Internet je obrovským zdrojem informací, ale zároveň poskytuje nejrůznějším podvodníkům velký prostor pro realizaci jejich škodlivých aktivit. Možná jste již také obdrželi e-mail, který na první pohled vypadal jako běžná zpráva od Vaší banky. Ovšem při bližším pohledu Vás znejistila některá z těchto podivností: URL adresa byla odlišná od obvyklé, text byl napsán špatnou češtinou, obsahoval nepřeložená cizí slova apod. Co by však každému mělo být zvláště podezřelé, objevil se v něm požadavek na zadání citlivých údajů. Pokud jste už takovou zprávu ve své schránce objevili, pak jste se stali terčem phishingového útoku.
Co je to phishing a jak funguje?
Phishing funguje v podstatě podobně jako rybolov – z jehož slova (v angličtině) je odvozen samotný název. Jednoduše řečeno – podvodníci „hodí udici s návnadou“ a potom jen čekají, kdo se na ni chytí. Využívány jsou k tomu e-mailové zprávy rozesílané na mnoho adres. Ty pak pomocí odkazů, na které adresát klikne, přivedou uživatele na falešné webové stránky.
Phishingové e-maily se velmi často tváří jako zprávy od důvěryhodných institucí, firem nebo i osob. Dostanete tak zprávu, která vypadá velmi věrohodně. Může jít například o email z banky, nebo z Facebooku žádající například o aktualizaci Vašich osobních údajů. Mnohdy cílí na strach a časovou tíseň, která má adresáta donutit, aby ve stresu nepřemýšlel a rychle reagoval. Vyzývají například k obnovení neaktivního účtu, blokaci účtu a karty, nebo k urgentní aktivaci služby. Po kliknutí na link – odkaz uvedený ve zprávě jste přesměrováni do formuláře, který vypadá autenticky, zde zadáte požadované údaje a jste lapeni. Zadané údaje jsou okamžitě odeslány útočníkovi, který je může zneužít. Úspěšný útok pak může nepozornou oběť vyjít opravdu velmi draze.
Jaké jsou možnosti ochrany před těmito podvodnými zprávami?
Nejslabším článkem v počítačové bezpečnosti jsou samotní uživatelé, kteří často pracují s počítačem nezodpovědně. Útočníci totiž spoléhají nejen na neznalost počítačového prostředí, ale hlavně na nepozornost. Také máte pocit, že se zrovna Vám nemůže nic stát?
Technické možnosti ochrany jsou omezené a klasické nástroje nedokáží podvodné emaily od těch důvěryhodných vždy odlišit. Nejlepším způsobem ochrany tak stále je to, aby samotný uživatel byl schopný rozpoznat takový podvodný email.
Jak se nestát “rybou v síti“
- Vždy buďte nanejvýš obezřetní a neklikejte na odkazy v nevyžádané poště, ani na Facebooku
- Chraňte si svá hesla a nikomu je neprozrazujte
- Neposkytujte citlivé informace bez ověření, a to ani údaje jiných osob
- Dobře zvažte, než se někde zaregistrujete a komu na internetu sdělíte své jméno a e-mail
- Kontrolujte správnost URL adresy stránek, které navštívíte. Na první pohled se mohou jevit důvěryhodně, rozdíly jsou v detailech. Může se jednat například o chybějící písmeno nebo znak navíc v URL adrese, nebo o odlišnou doménu(.com místo .cz)
- Důležité informace, které vyzývají k nějaké akci, prověřte přímo u dané společnosti, každou zprávu je potřeba vždy důkladně pročíst.
- Důležité je také neklikat na přílohy v těchto e-mailech, i ty mohou být infikované.
- Pozor na velmi výhodné nabídky jako jsou zboží zadarmo, služby za nesmyslné ceny, ale může to být i nově nalezený příbuzný milionář z Afriky, to vše je rovněž typické pro phishing.
- Používejte aktualizovaný operační systém, v aktualizacích bývají opravené objevené bezpečnostní chyby, které mohou být zneužity.
- Používejte antivirový program a pravidelně ho aktualizujte.
- Nespouštějte neznámé programy, které přijdou e-mailem, ani na které e-mail odkazuje!
Především používejte svůj rozum a zdravý úsudek! Pamatujte, útočníci jsou vždy o krok napřed a stále zkoušejí nové triky, jak vás nachytat! Jsou stále vynalézavější a vymýšlejí nové způsoby, mohou vás dokonce kontaktovat telefonicky. Česká národní banka například v poslední době zaznamenala pokusy o podvodné volání z podvrženého telefonního čísla. Cílem těchto podvodných telefonátů bylo jménem ČNB vylákat přihlašovací údaje klienta do jeho elektronického bankovnictví a údaje o platební kartě (celé číslo karty, jméno majitele, dobu platnosti a CVV kód).
Pamatujte! Nikdy nikomu nesdělujte své bezpečnostní údaje, žádná banka je po svých klientech emailem ani telefonicky nevyžaduje!
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.
Sídlo :
Přemyslovců 50, 709 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz
Poradní dny :
Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Čt 13.00 – 16.00 hodin, každý čtvrtek v měsíci, tel. 605 801 362, 723 692 166
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695, 723 692 166
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276, 723 692 166
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309, 607 398 511
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první a třetí pátek v měsíci, tel. 608 722 582
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1, 608 722 582
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 608 722 582
Přerov : ÚT: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 608 722 582
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 608 722 582
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 608 722 582
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655, 608 722 582
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 571 661 111, 607 398 511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel.571 674 516, 608 722 582
Břeclav: Čt: 11 – 15 hodin – každý první čtvrtek v měsíci, tel. 519 311 111, 608 722 582
Brno: Po: 10 – 14 hodin – každé první a třetí pondělí v měsíci, tel. 606 130 894, 608 722 582
Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 608 722 582, 466 335 630
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606 382 280, 608 722 582
Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607 922 405
Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607 922 405, 608 722 582
Praha: konzultace po předcházející telefonické objednávce, tel. 606 382 280
Zdroj: redakce SOS MaS, z.s.